Huis
Tuin
Video

Zorg voor een goede nachtrust met deze 7 Feng Shui-stappen

De slaapkamer is dé plek voor rust en relaxen. Om die woorden ook waar te maken in je kamer, moet je kamer wel geschikt zijn voor precies deze dingen. Met deze zeven Feng Shui stappen zorg je voor een rustgevende en relaxte kamer.

Feng Shui is de leer dat de mens in harmonie staat met zijn omgeving. Dat betekent dat een rustgevende en relaxte omgeving moet zorgen voor een rust in je hoofd, en dus voor een goede nachtrust. Dat klinkt niet verkeerd! Gelukkig zijn deze stappen ook nog eens hartstikke makkelijk uit te voeren. 

Stap 1: Opgeruimd staat rustig

Rommel moet je natuurlijk overal opruimen. Dit staat namelijk niet erg netjes en kan ook nog eens voor stress zorgen! Ruim daarom, vooral je slaapkamer, goed op en gooi alles wat je niet meer wilt of nodig hebt lekker weg, of doneer het. Genoeg lege ruimte in je slaapkamer zorgt voor meer rust in je hoofd. 

Stap 2: Schone lakens, zonder chemicaliën

Heerlijk, wanneer je lakens uit de was komen en lekker naar bloemetjes ruiken. Helaas is dit niet altijd even gezond voor je. Veel wasmiddelen en -verzachters hebben chemicaliën waarvoor je allergisch kunt zijn of je hormonen kunnen ontregelen. Haal daarom een fles biologisch, afbreekbaar wasmiddel in huis. Dit is niet alleen beter voor je eigen gezondheid, maar je helpt er ook nog eens het milieu mee.

Stap 3: Poetsen, stoffen en schoonmaken

We hebben het al eerder gezegd, maar je bed wordt erg snel, erg vies. Maak je bed daarom vaak genoeg schoon en pak regelmatig de stofzuiger om je kamer te ontdoen van al dat stof en viezigheid.

Stap 4: Witte ruis

Als je in bed ligt wil je natuurlijk dat het zo stil mogelijk is. Toch hoor je altijd wel een auto voorbij rijden, dan loopt er iemand over de gang en is dat nou de kraan die lekt?! Al deze geluiden zorgen ervoor dat je niet in slaap kunt komen. Door een voorspelbare, monotone ruis in je kamer aan te zetten, kun je die geluiden neutraliseren. Je wordt dan niet meer afgeleid door al die andere geluiden en kunt een stuk makkelijker in slaap vallen.

Stap 5: Géén elektronica

De straling uit technische apparaten kunnen een slechte invloed hebben op de aanmaak van melatonine in je lichaam. En dat is alles behalve goed. Melatonine zorgt er namelijk voor dat je moe wordt en in slaap valt. Daarnaast worden de stralingen uit technische apparaten soms ook gekoppeld aan angst, stress en een verslechterd immuunsysteem. Tja, zo kom je nooit in slaap. Toch maar een goed idee om je telefoon uit je kamer te houden. Of als je hem echt bij je wilt hebben, zet hem dan op vliegtuigstand en blijf er van af in je bed! 

Stap 6: Groen! Maar niet teveel

We zijn gek op planten. Ze staan niet alleen hartstikke mooi in je interieur, ze zorgen ook nog eens voor een goede atmosfeer in huis. Doe alleen niet té wild met planten in je slaapkamer. In Feng Shui wordt namelijk geloofd dat planten actieve energieën met zich meebrengen. Zet daarom maximaal twee planten in je slaapkamer. Het allerslimste is dan natuurlijk om een van deze zes planten te kiezen die zorgen voor een goede nachtrust. 

Stap 7: Een beetje romantiek

De slaapkamer is natuurlijk where the magic happens... of niet. Hoe dan ook, een romantisch kaarsje kan nooit kwaad. Tenminste, als je een goede kaars uitkiest. Veel geurkaarsen hebben chemicaliën die een slechte invloed hebben op je gezondheid. Ga daarom op zoek naar kaarsen die ongeparfumeerd en ‘schoon’ zijn, of maak zelf een kaars van natuurlijke materialen! Zo maak je jouw kamer een plek van rust, relaxen en romantiek. Blaas de kaars wel uit voordat je gaat slapen, dat is wel zo veilig.

Wil je je slaapkamer graag fris houden? Lees dan snel deze zeven tips!

Fotocredits
Headerfoto: Annie Spratt - Unsplash

Tekst
Käthe van der Werf

ID: 3974

Deel dit bericht

We hebben de onderstaande url naar je klembord gekopieerd.

Mis nooit meer inspiratie voor je huis en tuin!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Je e-mailadres was niet correct. Dank voor je inschrijving. We hebben je een e-mail gestuurd om je e-mailadres te bevestigen
Inschrijven