Huis
Tuin
Video

Beter slapen? Vergeet deze dingen in je slaapkamer dan niet schoon te maken en op te ruimen

In je slaapkamer hoor je heerlijk te kunnen slapen. Toch blijkt dat deze kamer vaak niet goed wordt schoongemaakt, terwijl dat een grote boosdoener kan zijn bij vermoeidheid of een slaaptekort. Je slaapkamer opfrissen kan je dan ook helpen om beter te slapen. Maar dan moet je het wel goed doen.

Onze omgeving heeft niet alleen invloed op hoe snel we in slaap vallen, maar ook op hoe goed we slapen, zegt Ilene Rosen, een in slaap gespecialiseerde arts.

Verkeerde omgeving

“Iedereen wordt ’s nachts wel een keer wakker. De een valt daarna gelijk weer in slaap, terwijl de ander wakker blijft liggen”, legt ze uit. “De meeste mensen herinneren zich de volgende dag niets meer van deze momenten, maar je kunt je wel voorstellen hoe de verkeerde omgeving de slaap van mensen die vaak wakker worden kan beïnvloeden.”

Rommel

De eerste stap in het schoonmaken voor een betere nachtrust is het opruimen van je kamer. “Als je elke keer als je in bed stapt, naar een stapel dozen of kleding kijkt, is dat de laatste gedachte die je hebt voor je gaat slapen”, legt Rosen uit. “Dat is niet goed.” Alle afleiders in je kamer en zeker in je bed moeten worden opgeruimd. Anders is de kans groot dat je er rommelig door gaat slapen en dus ook vaak wakker wordt. Het eerste wat je weg moet leggen is die enorme stapel kussens. Het ziet er misschien prachtig uit, maar je hebt er maar één nodig en dat is degene die je hoofd ondersteunt tijdens het slapen. Leg de rest van de kussens weg, het liefst opgeruimd in een kast. Ga daarna verder met de rest van wat er op de grond ligt. 

Elektronica

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk elektronica in je slaapkamer hebt liggen. Tv’s, tablets en telefoons knoeien met je gevoel van slaperigheid. “Ze geven eigenlijk een golflengte van blauw licht af en dat licht is hetzelfde als het licht dat je hersenen gedurende de dag binnenkrijgen van de zon.” Kortom: door alle elektronica denkt je lichaam dat het nog geen bedtijd is en kom je moeilijker in slaap.

Schone lakens

Veelvoorkomende allergenen zoals huisstofmijt, pollen, schimmels en huidschilfers kunnen in je beddengoed blijven hangen en voorkomen dat je diep kunt slapen. “Een allergie kan een afgifte van chemicaliën in het lichaam veroorzaken die ervoor zorgt dat je neus verstopt raakt, je veel moet niezen en last hebt van tranende ogen. Deze symptomen kunnen leiden tot slechte slaap”, gaat Rosen verder. Verschoon daarom de lakens eens in de twee weken en was je beddengoed op ten minste 60 graden Celsius.

Huisstofmijtallergie

Hoewel mijten door het hele huis zitten, komen ze het meeste voor in de slaapkamer. Huisstofmijten zijn dol op donkere, vochtige ruimtes en verblijven daarom graag in en rondom je matras, dekbed en kussen. Heb je ’s ochtends in bed weleens last van hevige niesbuien? Of merk je dat je wakker wordt met rode, tranende ogen en een piepende ademhaling? Dan is de kans groot dat je allergisch bent voor huisstofmijt. Dit kun je er tegen doen.

Fotocredits
Headerfoto: Anastasia Dulgier - Unsplash

Bron: Good Housekeeping

Demi Schoenmakers
ID: 7951

Deel dit bericht

We hebben de onderstaande url naar je klembord gekopieerd.

Mis nooit meer inspiratie voor je huis en tuin!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Je e-mailadres was niet correct. Dank voor je inschrijving. We hebben je een e-mail gestuurd om je e-mailadres te bevestigen
Inschrijven